fbpx

Floris FitFood

Floris FitFood

De komende tijd zoeken wij ondernemers op, die social media actief inzetten, mét succes. We willen meer achter de ondernemer te weten komen, in het bijzonder met betrekking tot de social kanalen van de onderneming. Op welke manier dragen de kanalen bij aan het succes van de onderneming? Welke social media tips zou je bestaande ondernemers willen meegeven? Kortom, een kijkje achter de schermen en nuttige tips.

Wij trappen de reeks interviews af met Floris Boers, bekend van Floris FitFood. Circa 7 jaar geleden is hij gestart met het actief bijhouden van zijn Instagram kanaal. Wat begon met het plaatsen van gezonde gerechten is uitgelopen op een ondernemer die droomt van een eigen sportschool. Hoe is hij op dit punt gekomen? Op welke manier zet hij Instagram in? Lees het in de eerste blog.

#1 HOE BEN JE BEGONNEN?

Ik ben lang geleden met Instagram begonnen, ongeveer 7 jaar, toen ik startte met de opleiding voeding en diëtiek. Destijds deed ik dit amateuristisch. Ik maakte foto’s van eten. Ik wilde graag aan mensen laten zien dat gezonde voeding niet betekent dat je iedere dag sla eet. Ik wilde graag laten zien dat het leuk is om met gezonde voeding bezig te zijn. Toen is het balletje gaan rollen.

#2 MERKTE JE DIRECT EEN GROTE RESPONS QUA REACTIES, LIKES EN VOLGERS?

Nee. In het begin wist ik persoonlijk niet waar ik mee bezig was. Ik ben het gewoon gaan doen: gewoon foto’s maken en mezelf blijven. Ik schreef leuke teksten bij de foto’s en hoopte ik dat het ging lukken. Maar in het begin wist ik simpelweg niet waar ik mee bezig was en leverde het niet direct resultaat op.

#3 EN WAAR MAAKTE JE DESTIJDS ZOAL FOTO’S VAN?

In het eerste jaar met name alleen van eten.

#4 EN WAAROM GING JE DAARNA OVER OP ANDERE VORMEN VAN CONTENT EN TOPICS?

Omdat ik het tweede en derde jaar van mijn studie erachter kwam dat ik ondernemer wilde worden, ook in de richting van sport. Zelf ben ik een fanatiek sporter in de sportschool. Vooral de combi van voeding en sport vind ik heel interessant. Daarbij kijk ik naar het effect van voeding op de prestaties in de sportschool. Vervolgens ben ik sportfoto’s gaan maken. En ik denk ook dat volgers meer wilden zien dan alleen gerechten. De combinatie van voeding en sport vinden mensen leuker om te zien en lezen.

#5 WIE IS ZOAL JOUW DOELGROEP EN VOLGER?

Dat is heel breed. Omdat ik een zakelijk profiel heb, heb ik daar inzicht in. Wie zijn ze en waar komen ze vandaan? Er is dus eigenlijk geen pijl op te trekken. Qua leeftijd is het ongeveer van 16 tot 40, man/vrouw.

#6 HOEVEEL VOLGERS HEB JE NU?

13.000

 #7 HOE BELANGRIJK IS DIT AANTAL VOOR JOU?

In het begin was ik bezig met méér en méér volgers erbij krijgen. Inmiddels ben ik een tijdje bezig en ben ik mijn onderneming gestart. Daarom gaat het mij er nu meer om dat ik trouwe volgers heb: mensen die constant op mijn volgers reageren en het leuk vinden om posts van mij te zien. 13.000 is redelijk veel, maar het houdt me minder bezig dan vroeger. Nu ben ik meer bezig met het maken van leuke content en betrokken volgers te krijgen.

#8 SINDS WANNEER BEN JE SOCIAL INFLUENCER EN WAT VIND JE VAN DE TERM “SOCIAL INFLUENCER”?

Het blijft een bijzondere term, maar ik kan er een deel inkomsten uit genereren. Ik denk dat ik mijn eerste opdracht ongeveer 1,5 geleden kreeg.

#9 WAT VOOR OPDRACHT WAS DAT?

Dat was een post over de bloemkool pizza van Magioni. Als je meer dan 10.000 volgers hebt, kan je je aanmelden op online platformen waar bedrijven en influencers elkaar kunnen vinden. Via dat platform kan je als influencer een opdracht binnenslepen. Ik word steeds vaker word benaderd, maar ik neem niet alles aan omdat ik het belangrijk vind dat de opdracht bij mijn feed past. Dus het moet gerelateerd zijn aan gezondheid en sport.

#10 HOE VAAK GA JE ONGEVEER EEN SAMENWERKING AAN?

Ongeveer 2-3 keer per maand. Ik verdien natuurlijk geen vaste inkomsten, dus ik kijk iedere week wat er op mijn pad komt. Het ligt ook aan wat de opdrachtgever wil: hoe veel foto’s, welke termijn etc. Ik vind het ontzettend leuk om mee bezig te zijn en het houdt het werk afwisselend.

#11 INMIDDELS BEN JE AFGESTUDEERD IN VOEDING EN DIËTIEK ÉN SOCIAL INFLUENCER, HOE HEB JE DE STAP NAAR ONDERNEMER GEMAAKT?

Een jaar geleden ben ik inderdaad afgestudeerd en toen wist ik direct dat ik eigen ondernemer wilde worden. Ik heb een jaar de tijd genomen om mijn ideeën uit te werken en erachter te komen wat ik precies wilde. Nadat ik mijn plan had uitgewerkt, ben ik in zee gegaan met een website bouwer. Zij hebben de website gebouwd, ik heb de input aangeleverd. Sinds 3 maanden is de website live en FitFood is begonnen!

#12 HOE GAAT HET MET HET BINNENSTROMEN VAN DEELNEMERS?

Ik ging er heel open-minded in. Ik had geen specifieke verwachting, maar hoopte dat er via mijn Instagram kanaal inschrijvingen zouden binnenstromen. De eerste twee weken waren relatief rustig, dus het was even spannend en lastig. Op een gegeven moment merkte ik dat de eerste deelnemers enthousiast werden. Nu staat de teller bijna op 50!

#13 EN WAT BIED JE DE DEELNEMERS AAN?

Als je doelstellingen hebt op gebied van voeding en sport: van afvallen, tot het opbouwen van spiermassa, een marathon rennen en zwangerschapskilo’s kwijtraken. We starten met een intakegesprek en dan kunnen we verschillende kanten op. Ik ben afgestudeerd als diëtist en personal trainer en biedt beide opties aan. We kunnen de kant op van voeding en sport, maar we kunnen ook de combinatie maken. Dus ik ben een jouw personal coach op het gebied van voeding en sport.

#14 EN HOE ZET JIJ JE SOCIAL KANALEN IN OM JE BEDRIJF TE PROMOTEN EN AAN DE MAN TE BRENGEN?

Ik houd mijn kanalen actief bij. Zo stel ik in mijn Instagram Story vragen aan volgers: heb jij doelstellingen op het gebied van voeding en sport, doe nu gratis de intake! Op die manier kan ik mensen benaderen voor een intake bijvoorbeeld.

#15 HEB JE TIPS VOOR ONDERNEMERS DIE GRAAG AAN DE SLAG WILLEN MET SOCIAL MEDIA, MAAR NIET WETEN HOE?

Wat ik vooral merk aan het platform Instagram is “billenlikkerij”. Ik zie veel lieve reacties, mensen kietelen, etc. Daar was ik in het begin ook schuldig aan, omdat ik veel volgers wilde genereren. Inmiddels ben ik daarin veranderd en zou ik de volgende twee tips meegeven:

  1. Lekker jezelf blijven: het is belangrijk dat mensen zien dat je eerlijk en oprecht bent. Ik denk dat ik origineel ben, doordat ik niet al te serieus ben en humor belangrijk vind. Dit heeft betrekking op mijn karakter.
  2. Wees origineel: in mijn vakgebied, sport en voeding, zijn er meer grote Instagram influencers is het qua fotografie lastig. Daarom ben ik blij dat ik met een goede fotograaf werk. Het is belangrijk om goede foto’s te maken. Qua voeding ben ik origineel, door middel van lekkere én gezonde recepten.

#16 HOE KIJK JE NAAR HET KOMENDE JAAR/TWEE JAAR MET BETREKKING TOT SOCIAL? GA JE NIEUWE ELEMENTEN TOEVOEGEN AAN JE KANALEN?

Wat ik heel interessant aan Instagram vind, is dat je verschillende kanten op kan gaan en daar probeer ik zoveel mogelijk mee te doen. De komende tijd zou graag mijn bedrijf offline willen uitbreiden. In de toekomst zou ik graag een eigen sportschool en afhaalketen willen oprichten. Op deze manier maak je een mooie combinatie van voeding en sport. Op de korte termijn ben ik hard aan een online community aan het bouwen. Ik moedig alle deelnemers aan om sport en gezonde gerechten te delen op Instagram Story. Vervolgens plaats ik dit door in mijn IG Story. Op deze manier motiveren wij elkaar.

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.