fbpx

De Koffieschenkerij

Koffieschenkerij SEM social

De Koffieschenkerij

Wij bezoeken Job van de Koffieschenkerij in Amsterdam. Een prachtige locatie, midden in het centrum van Amsterdam. Job runt samen met zijn vrouw Anne de Koffieschenkerij. De koffiezaak bevindt zich in de oudste kerk van Amsterdam: de Oude Kerk, gebouwd in de dertiende eeuw. Alleen al de locatie en het verhaal van de kerk zijn waanzinnig. De prachtige oude details van de kerk zijn terug te vinden in het interieur van de zaak. Zo vertelt Job ons over oude deuren die vanuit de Koffieschenkerij naar de kerk leiden. We krijgen een heerlijke soya latte en gaan in gesprek.

#1 Waarom is de Koffieschenkerij actief social media gaan inzetten?

Dat is eigenlijk op basis van een bepaald gevoel als ondernemer gegaan. Je ziet ook aan bepaalde accounts dat ze er niks aan doen. Die proberen wel wat te doen, maar dat doen ze zelf.

#2 En wanneer begon het gevoel dat jullie goed op social media in wilden zetten?

Iets langer dan twee jaar geleden. We deden altijd zelf dingen op Facebook en Instagram, maar daar zie je ook een hele verandering. Ik vind dat Facebook heel warrig aan het worden is. Maar er zijn ook mensen die geen Instagram hebben, dus je moet ook op Facebook zichtbaar blijven zijn. We zijn het toen eerst zelf gaan doen en daarna in samenwerking met een bedrijf. Die samenwerking verliep niet perfect. En nu werken we samen met een freelancer, zij snapt wie wij zijn en wat we willen uitdragen.

#3 En wat willen jullie precies uitdragen?

We hebben eerst een cursus gevolgd bij de freelancer waarmee we werken. Zij is gespecialiseerd op dit vakgebied. We zijn een stappenplan doorlopen waarbij we leerden hoe je als bedrijf social media aanpakt. Toen hebben we ervoor gekozen om het social media beheer uit te besteden aan haar. Vervolgens hebben we doelen opgesteld. Wie wil je bereiken? Wie denk je dat jouw klant is? Dat is natuurlijk heel breed hier.

#4 Hoe zou je die doelgroep omschrijven?

Dat is dus heel lastig. Het verschilt heel erg per seizoen. Vanaf april tot en oktober is ongeveer 80% toerist en 20% locals.

#5 Hoe ga je dan met je social media kanalen om als je rekening houdt met verschillende doelgroepen en seizoenen?

We focussen ons daarom niet op één specifieke doelgroep. We hebben thema’s geselecteerd die we uit willen lichten. Bijvoorbeeld: de taarten, latte art, lunch, tuin, buiten, omgeving, oude kerk en ondernemers hier in de buurt. Op die manier proberen we af te wisselen in de content die we plaatsen. We hebben wel een keer content geplaatst over een winkel hier in de buurt, waar ik nooit was geweest. Toen heb ik aangegeven dat dit niet past bij De Koffieschenkerij. Wij hebben geen link met de winkel. We hebben bijvoorbeeld ook de “wist je dat” waarin we een leuk weetje over de zaak of de buurt delen. Ook hebben we een specifiek thema als we een nieuwe collega zoeken: ‘shenkie gezocht’, dan gebruiken wij ook onze eigen hashtags.

Zo hebben we wel een keer content geplaatst over een andere ondernemer die hier in de buurt werkt. Zij ontwerpt luxe tassen en komt hier vaak langs. Vervolgen hebben wij haar in de tuin gefotografeerd met haar tassen. Daar was ze natuurlijk heel trots op en dat was super leuk! Ik vind het dus belangrijk dat we een link hebben met ondernemers waar we content over delen.

#6 En zijn er bepaalde thema’s die resulteren in een hoog aantal reacties en likes?

Dat is niet een specifiek thema, maar meer een vorm van content: video. Bijvoorbeeld een filmpje dat iemand een latte art maakt, maar dat blijven we niet eindeloos herhalen.

#7 Hoe kijk je naar het gebruik van de huisstijl? Zoals we kunnen zien hebben de menukaart en de social kanalen dezelfde look en feel, hoe zijn jullie daartoe gekomen?

Tijdens de eerste kennismaking met de freelancer waar we nu mee werken, liet zij een aantal dingen zien die ze heeft gedaan. Daarvan raakte ik enthousiast. Zij legde uit dat het goed is om de huisstijl door te trekken in het menu en ook de social media kanalen. Ik vond het mooi om te zien hoe dat tot een bepaalde herkenbaarheid leidde.

 

#8 Hebben jullie een bepaald doel gesteld met betrekking tot volgers of reacties?

Met betrekking tot volgers hadden we eerst het doel om 1.000 volgers te genereren en vervolgens 1.500 en 2.000. Dat is gelukt! Nu zijn we aan het kijken of we een samenwerking met influencer(s) kunnen opzetten. Al heb ik er wel een beetje moeite mee. Een aantal jaar geleden hadden we vrij weinig persaandacht. Wij zitten op een unieke locatie. Dit is het oudste gebouw van Amsterdam, de Wallen. Er is een groot contract tussen de avond en overdag. Wij zouden graag zichtbaarheid generen in het Parool: dat is een deel van onze doelgroep. Er komen regelmatig Paroollezers binnen die onder de indruk zijn van de locatie en het gebouw. Zij zijn vervolgens verrast als wij vertellen dat de Koffieschenkerij al 6 jaar op deze locatie bestaat. Er worden veel Parool artikelen geweid aan horeca gelegenheden in Amsterdam en dat zou ook goed zijn voor de Koffieschenkerij. Dat is niet puur commercieel, maar omdat er een mooi verhaal schuilt achter deze locatie.

 #9 Heb je nog tips voor ondernemers die nog niet actief met social media aan de slag zijn gegaan, maar dat wel willen?

Durf te investeren in social media! Uiteindelijk krijg je dat terugbetaald, daar ben ik van overtuigd. Voor nu in ieder geval, ik weet niet hoe het over vijf jaar natuurlijk. Instagram was 5 jaar geleden natuurlijk heel anders dan nu. Maar ik merk aan mezelf dat ik het naast de Koffieschenkerij leuk vind om actief te zijn op social media. Het is heel verslavend en ik kijk continu. Zo is de schermtijd heel erg hoog. Dat komt niet alleen door Instagram, maar ik gebruik mijn smartphone voor alles. Dus ik moet hem echt wegleggen thuis. Het is als ondernemer een hele goede keuze geweest om dit te gaan doen. Het voelt echt als een toevoeging, dat je niet alleen fysiek hiermee bezig bent met goede producten en service, maar ook met mensen daarbuiten.

 

Dit was de editie met de Koffieschenkerij! Wil jij nu ook zichtbaar zijn op onze kanalen? Stuur ons een berichtje

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.