fbpx

Uniek en creatief, Sophie Oelrich

Uniek en creatief, Sophie Oelrich

De creativiteit straalt ervan af. Deze gastblog is geschreven door de leuke Sophie Oelrich. Na een baan in sales te hebben gehad, voelde ze toch de behoefte haar creativiteit meer de vrije loop te laten. Zo gezegd, zo gedaan. Als succesvolle fotografe helpt Sophie andere ondernemers zichtbaar te zijn op social media. Lees hieronder haar interessante en inspirerende verhaal . Enjoy!

Sophie:

Als social media fotografe voor ondernemers weet ik heel goed hoe ingewikkeld het kan zijn om je als ondernemer goed te laten zien op social media. Je wilt een stempel achter laten maar wel op zo’n manier dat je niet allerlei gekke dingen hoeft te doen.

Social media inzetten voor je onderneming is allang niet nieuw meer. Toch weten veel ondernemers niet waar ze moeten beginnen. Toen ik in de sales werkte merkte ik dat voor het eerst. Toen nog op kantoor voor een baas leerde ik training na training wat de echte waarde is van branding.

Toen ik besloot voor mezelf te gaan werken als freelance fotografe wilde ik geen fotograaf worden die uurtje factuurtje bij je langs komt. Ik wilde meedenken met de ondernemers, een concept bedenken en een social media strategie opzetten. Samen met, ik zal ze marketing goeroe’s noemen, ben ik toen onderzoeken gaan doen.

In dit blog deel ik mijn meest belangrijke ondervindingen vanuit de onderzoeken en mijn ervaring in de sales:

Begin bij de fundering

Stel je gaat een huis bouwen, dan begin je ook om de tekentafel. Alles begint bij een helder concept. Zorg dat je precies weet waarom je ondernemer bent geworden, waarom je juist dit vak hebt gekozen en wat de kerngedachte is van je bedrijf. Neem deze fundering vervolgens mee in álle stappen die je zet.

Het leed dat personal branding heet.

Wat ik merk is dat veel ondernemers zich niet goed profileren omdat ze de fundamenten van hun business niet helder vertalen naar de doelgroep. Wat gebeurt is dat ze in plaats van hun doelgroep spammen met niet relevante informatie.

Mensen kopen op gevoel

Drie jaar geleden woonde ik voor 4 maanden in Berlijn. Een leuk weetje over mij: Ik studeerde Interior Design en had alle vrijheid van een student. Heerlijk! Ik kan je vertellen, Berlijn is geen vervelende stad om in te vertoeven. Ik woonde in de wijk Friedrichshain en om de hoek van mijn straat had je een bakkerij. Elke zaterdagmorgen ging ik naar de bakker en hier maakte ik altijd een praatje met de vrouw achter de balie. Dit werd een wekelijks uitje waarin ik mij thuis voelde in een onbekende stad, dankzij de vrouw van de bakker. Ruim 100 meter verder was een Lidl en toch ging ik altijd mijn broodjes halen bij die ene Bakkerij…

Juist in tijden van social media willen mensen zich meer dan ooit verbonden voelen. Daarom is het juist nu zo belangrijk dat je jouw doelgroep laat zien wie je écht bent. Want als mensen je echt mogen, gunnen en elke foto liken- lopen ze je een heel stuk met je mee.

Fotografie

Fotografie is een belangrijk onderdeel van personal branding en geeft zichtbaarheid aan je bedrijf. Zelf fotografeer ik websites, social accounts, geef workshops over personal branding en zichtbaarheid. Wat me vooral erg opvalt is dat de meeste ondernemers niet weten wat ze willen, hoeveel foto’s ze willen gebruiken en wat een heldere strategie is. Dit punt kun je makkelijk terugkoppelen naar de fundering. Zorg dat je weet hoeveel foto’s je wilt gebruiken en waarvoor. Is het voor je website of voor social media. Het verschil zit ‘m hier erg in de verschillende soorten content die gefotografeerd moet worden. Portretten kunnen beter op een “Over ons” pagina terwijl interactieve foto’s of content fotografie beter pas op een Instagram profiel. Ook de hoeveelheid foto’s is belangrijk. Het moet namelijk goed passen bij jouw content strategie. Wil je 2x per week posten of 20 keer? Voor bedrijven die meer omzet willen genereren uit social media bespreken we precies de verwachtingen. Voor ondernemers die weinig foto’s hebben van hun business maak ik een uitgebreid plan inclusief conceptbord.

Tot slot

Social media fotografie is misschien toegankelijker en efficiënter dan vroeger. Toch is ook hier kwaliteit erg belangrijk. Een goede fotograaf heeft bovengenoemde zaken ook helder op papier en zal dit ook aan je vragen. Selecteer een fotograaf op basis van portfolio en klik, pas als jullie alles open en eerlijk tegen elkaar durven zeggen kun je uitgaan van een prettige samenwerking.

Over mij

Sophie Oelrich is een Rotterdamse social media fotografe voor ondernemers & organisaties. Haar vader leerde haar fotograferen toen ze een klein meisje was. Toch koos ze lange tijd een andere route en belandde op kantoor en in een salesfunctie, fotografie vervaagde naar de achtergrond. Toch bleef er iets knagen… Ze besloot alle kennis en ervaring die ze had opgedaan op kantoor in te zetten voor haar eigen bedrijf en startte Sophie Oelrich Fotografie.

Nu een jaar later werkt Sophie als freelance fotografe en helpt ze ondernemers met groeien. Het verbinden van mensen maakt haar gelukkig. Naast fotografe organiseert ze ondernemers events en workshops voor vrouwelijke ondernemers die beter zichtbaar willen worden op social media.

Dit was de toffe gastblog van de leuke Sophie! Wil jij nu ook zichtbaar zijn op onze kanalen? Stuur ons een berichtje

Sophie zit ook op Instagram!

 

 

 

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.