fbpx

5 manieren om als bedrijf op te vallen op LinkedIn

Als bedrijf opvallen op LinkedIn, hoe werkt dat nou eigenlijk?

       1. Stel persoonlijke verhalen centraal

Allereerst, hoe ziet jouw LinkedIn tijdlijn eruit? Saai? Corporate? Oninteressant? Bij ons in ieder geval wel. We zien weinig berichten die ons als LinkedIn gebruikers echt aanspreken. Waar je op Facebook en Instagram wordt overspoeld met berichten van kennissen, vrienden, lokale ondernemers (en natuurlijk een overload aan reclame), hebben bedrijven op LinkedIn de neiging om extreem saaie en formele berichten te delen.

Waarom? Wij hebben geen idee. Dit spreekt namelijk niemand aan. Want zeg nou zelf: hoe veel indruk maakt een foto van een groep mensen in mantelpakjes in een groot kantoor op jou? Iedereen weet dat dit niet de realiteit is. Daarom komt het niet geloofwaardig over en je wilt niet dat jouw bedrijf geloofwaardigheid verliest.

Het delen van persoonlijke en authentieke verhalen is een perfecte manier om als bedrijf op te vallen op het platform LinkedIn. Denk hierbij aan een collega in het licht zetten, het delen van een team selfie of laten zien wat jouw team na werktijd aan het doen is. Dit klinkt misschien gek, maar het werkt goed.

Als jouw netwerk jouw team goed leert kennen, dan ontwikkelen ze sympathie voor jouw bedrijf. Vervolgens worden die volgers warme contacten en leggen ze gemakkelijk een connectie met jouw onderneming.

      2. Video

Video it is. Video is hip en happening en dat is natuurlijk niks nieuws. Op alle social media platformen zien we meer en meer video’s verschijnen. Van professionele bedrijfsvideo’s die weinig reacties en likes opleveren, tot eenvoudige zelf gecreëerde vlogs en kijkjes achter de schermen. 

Waarom is video relevant? Video brengt jouw bedrijf als het ware tot leven.In bewegend beeld en natuurlijk bijpassende verhalen en muziek kan je potentiële klanten echt aanspreken. Zij leren jou kennen en je hebt de mogelijkheid meer te delen in een video dan in een foto of een klein artikel.

Door middel van video houd je de aandacht van kijkers gemakkelijker vast dan bij tekst en foto’s. In een tijd waarin onze spanningsboog korter is, trekken video’s onze aandacht en daarbij houden video’s onze aandacht ook vast. 

Video’s die op de werkvloer worden gemaakt in de vorm van vlogs scoren goed. Professionele bedrijfsvideo’s zijn minder pakkend en minder geschikt voor social media. Op social media gaat het namelijk om echte mensen, echte verhalen en echte bedrijven.

gif sem

3. Waarde delen

Het belangrijkste bij het aantrekken van een groot publiek op LinkedIn is het delen van waarde met betrekking tot jouw expertise of professie. Het liefst zoveel mogelijk waarde zelfs. 

Veel bedrijven voelen (nog steeds) een soort aversie tegen het delen van waardevolle informatie om op deze manier andere, gratis, op weg te helpen.

Maar, laat het delen van kennis nu net een sterke tool zijn om potentiële klanten aan te trekken. Op deze manier laat je namelijk zien wat je kan als bedrijf, wat voor een talent je in huis hebt en op welke manier je andere bedrijven zou kunnen helpen. Potentiële klanten gaan je zien als een expert op je vakgebied met als gevolg dat jij top of mind bent, wanneer ze je nodig hebben. 

Waarde kan gedeeld worden in de vorm van bijvoorbeeld een video; een artikel; een gratis bel afspraak; een e-book en ga zo maar door. De mogelijkheden zijn oneindig, wat het gemakkelijk maakt om een passende optie voor jouw bedrijf te implementeren. 

SEM social home

      4. Social selling toepassen

Laten we beginnen met iets duidelijk maken: social selling vervangt niet de traditionele manier van klantcontact, het is slechts een toevoeging aan de huidige manieren van het bereiken van je doelgroep. 

Wat social selling dan precies is? Simpelweg: de manier om klanten, als vanzelf, naar je toe te kunnen laten komen. Ook hier is het proces van waarde delen een groot onderdeel. Naast het feit dat je de doelgroep dus laat zien waar de expertise van jouw bedrijf ligt, ga je ook de conversatie aan. Je creëert interactie. 

Door kennis te delen, gesprekken aan te knopen, nieuwsgierigheid op te wekken en authentiek te zijn in je communicatie, trek je klanten aan die jou langzaam maar zeker leren kennen. Op deze manier zijn leads ontzettend warm en is het makkelijk iets aan ze te verkopen. 

Belangrijk bij het proces van social selling is wel om dicht bij jezelf te blijven, potentiële klanten zullen dit herkennen als oprecht en eerder een relatie met je opbouwen. 

      5. Medewerkers worden ambassadeur

Het gezicht achter het bedrijf: de medewerkers. Waarom zetten we hen niet eens op de voorgrond? Een medewerker is een expert in zijn of haar vakgebied en bevindt zich middenin alle reuring en gebeurtenissen op de werkvloer. 

Door medewerkers te laten zien op LinkedIn kan een tipje van de sluier opgelicht worden met betrekking tot de bezigheden binnen een bedrijf. Naast dat het bedrijf op deze manier een steeds persoonlijkere uitstraling krijgt online, deel je ook meer expertise dankzij de verschillende vakgebieden die omvat worden. 

Medewerkers kunnen als ambassadeurs op LinkedIn gepresenteerd worden door bijvoorbeeld hun verhaal te doen, een artikel te schrijven over hun werkzaamheden of vakgebied of de volgers op LinkedIn een dagje mee te nemen in het bedrijf door middel van een video. Makkelijk en leuk, zo kan iedereen online een steentje bijdragen om een sterk merk en bedrijf neer te zetten. 

Emma over ons

Meer weten of sparren over de mogelijkheden? Maak een gratis bel afpraak met SEM.