fbpx

Micro Influencer Marketing

Getarget adverteren en tegelijkertijd de nieuwste vorm van mond-op-mond reclame. Mirco Influencer Marketing: het vinden van jouw nichemarkt en hoge engagement ratio’s. Een unieke tool voor het versterken van een campagne.

1. Micro Influencer Marketing, wat is dit nu eigenlijk?

2. Micro Influencer keuzeprocess

3. Doelen bepalen voor de Micro Influencer Marketing campagne

4. Evalueren van de Micro Influencer Marketing campagne

1. Micro Influencer Marketing, wat is dit nu eigenlijk?

Waarschijnlijk ken je grote influencers zoals Anna Nooshin, Monica Geuze en Arie Boomsma zo onderhand wel. Je ziet hen overal voorbijkomen en de mooiste producten promoten. Heb je nu het budget niet voor de allergrootste influencers van Nederland? Geen enkel probleem. Maak kennis met Micro Influencer Marketing.

Met SEM social definiëren wij Micro Influencers als influencers met een relatief kleinere, maar meer gefocuste, followerbase. Micro Influencers hebben tussen de 5.000 – 50.000 volgers. Hierdoor spreken ze een nichemarkt aan. Deze nichemarkt kan variëren van mode-, auto- en dierenliefhebber, tot beautyspecialist en milieuactivist. Dit maakt hen perfect voor het versterken van een campagne!

Drie kenmerken van een Micro Influencer zijn ontzettend relevant voor het marketing perspectief. Micro Influencers worden gezien als meer oprecht, betrouwbaar en herkenbaar.

2. Micro Influencer keuzeproces

Het kiezen van een Micro Influencer om een campagne te versterken, is het doorlopen van een proces, een stappenplan.

1. Merkidentiteit bepalen

• Wat straalt het merk, dat de Micro Influencer gaat promoten, uit

• Wat zijn de kenmerken van het merk

2. Lijst potentiële Micro Influencer matches maken

• In welke nichemarkt is de Micro Influencer actief (bv. Fashion; duurzaamheid; lifestyle; sport; technologie) en komt dit overeen met de merkidentiteit

3. Loyaliteit van de volgers

• Bepaal de engagement ratio van de Micro Influencer

• Bepaal het sentiment van de posts

4. Sluit een deal met de Micro Influencer

• Op basis van een barterdeal bv.

5. Bouw een (langdurige) relatie op met de Micro Influencer

• Denk bijvoorbeeld aan langdurige of terugkomende campagnes. Dit maakt een merk herkenbaar online.

3. Doelen bepalen voor de Influencer Marketing campagne

Micro Influencer Campagnes worden gebouwd met het oog op het behalen van bepaalde doelen. Oftewel KPI’s, net zoals ieder ander voorbeeld van adverteren.

Met een Micro Influencer Campagne is het van belang te bepalen welke van de volgende KPI’s je wilt stellen of combineren:

– Het vergroten van het bereik

– Het vergroten van de legitimiteit

– De interactie op social media verhogen

– Een relatie met volgers opbouwen

Bovenstaande hangt natuurlijk samen met een heel aantal factoren. Bijvoorbeeld: de duur van de campagne, het budget, de nichemarkt, de gekozen influencer en haar/zijn followersbase etc.

4. Evalueren van de Micro Influencer Marketing campagne

De Micro Influencer Campagne is gelukt! Nu is het van belang om de campagne doelen naast de resultaten te leggen. Zijn alle doelen behaald? Waar kan nog verbetering plaatsvinden?

Volg de volgende stappen:

1. Doelen van de campagne naast de resultaten leggen

2. Verbeterpunten bepalen

3. Micro Influencer evalueren

• Wil je deze Micro Influencer vaker inzetten en bijvoorbeeld een brandambassador maken?

 

Samenvattend: Micro Influencers zijn een budgetgunstige en effectieve manier om jouw campagne mee te laten tellen. 

Denk je nou: dit wil ik en meer! Stuur ons een berichtje.